چگونه خودروی خود را بفروشیم که ضرر نکنیم؟

معامله کردن خودرو کار ترسناکی است. خصوصا اگر بار اولتان باشد. و بگذارید همین اول خیالتان را راحت کنیم: این بازار پر است از دروغ و دغل و کلاهبرداری. تنها راهِ کاملاً امنِ خرید و فروش خودرو https://www.dorhato.com/ ، این است که به نماینده رسمی خودروساز مراجعه کنید و یک خودروی صفر بخرید.

خیلی‌ها حوصله بروکراسی نمایندگی‌ها را ندارند و ترجیح می‌دهند حتی خودروی صفر را از دست بخرند! خصوصا که زمان تحویل خودرو از نمایندگی معمولا روی هواست و تاخیرهای چندماهه اصلا دور از ذهن نیست. فروش خودرو هم کلا کار سختی است! در کنار همه این ها، نشناختن قوانین و مراحل انجام معامله، ممکن است شما را در چاله‌ها و چاه‌های عمیقتری هم بیاندازد!

راهنمای گام به گام معامله!

در هر معامله این مراحل باید پشت سر گذاشته شوند:

۱ـ بازدید و کارشناسی فنی

۲ـ قولنامه

۳ـ مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی یا همان موسسه راهگشا و تعویض پلاک

۴ـ مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی.

۵ـ اگر خودرو بیمه بدنه دارد، مراجعه به نماینده بیمه مربوط و تهیه الصاقیه تغییر مالکیت.

مدارک مورد نیاز برای فروش خودرو

کارت خودرو و برگ سبز: این دو تا، اسناد اصلی شناسایی مالکیت خودرو از دید نیروی انتظامی هستند. فارغ از هر سند دیگری، خودرو متعلق به کسی است که برگ سبز (و کارت خودرو) به نام اوست؛ بنابراین در صورت بروز اختلاف طرفین معامله، هر سند دیگری دالّ بر معامله داشته باشید، بدون حکم قضایی (یعنی دادگاه)، تبدیل به حکم توقیف خودرو نخواهد شد.

برگه کمپانی: این در حقیقت فاکتور فروش خودرو است و نشان می‌دهد فلان خودروساز در فلان تاریخ این خودرو را با چه شماره موتور، و چه شماره شاسی به چه کسی و با چه قیمتی فروخته است. خودرو‌های لیزینگی، روی برگه کمپانی‌شان قید می‌شود که سند در رهن کمپانی است و مالک، حق ندارد بدون تسویه حساب با خودروساز، خودرو را بفروشد.

بیمه شخص ثالث: بدیهی است که خودرو بدون بیمه ثالث حتی یک سانتی‌متر از جایش نباید تکان بخورد. معامله که جای خود دارد.

مدارک شناسایی و وکالت: فروشنده خودرو در لحظه بازدید باید کارت ملی خود را ارائه دهد و اگر شخصا مالک خودرو نیست، باید وکالت تام محضری در امور معامله خودرو داشته باشد. این وکالت باید شامل دو قسمت «شماره گذاری» و «تنظیم سند قطعی» باشد. برای مالکانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند، وکالت‌نامه باید مهر تایید وزارت خارجه داشته باشد.

از چه کسانی ماشین بخریم؟ کدام انتخاب درست‌تر است؟

برای مراجعه به فروشندگان خودروی معتبر، می‌توانید میان خرید از بنگاه‌های ماشین و یا خرید از شرکت تولیدی به‌طور مستقیم یک روش را انتخاب کنید. هرکدام از این انتخاب‌ها می‌توانند با توجه به بودجه و شرایط شما، مسیر خرید را دشوار کنند.

۱.خرید خودرو ایرانی و خارجی از بنگاه‌های ماشین؛ معامله‌ای گران‌قیمت

تنوع ماشین‌، دیدن خودرو از نزدیک و بررسی دقیق آن را می‌توان از مهم‌ترین مزیت‌های خرید خودرو شخصی نو از بنگاه‌ها و نمایشگاه‌های ماشین دانست. اما اگر به دنبال یک خودرو صفر ارزان و یا قسطی هستید، این نوع از خرید برای شما مناسب نخواهد بود.

نمایشگاه‌های ماشین اغلب قیمتی بسیار بالاتر از شرکت تولیدی دارند. به‌علاوه کمتر فروشنده‌ای را در این فضا پیدا می‌کنید که به‌صورت اقساطی یا ضمانتی امکان خرید را برای مشتریان ایجاد کند. به همین دلیل این روش خرید مناسب افرادی است که پول نقد دارند و می‌توانند به‌راحتی مدل ماشین مدنظرشان را در کمترین زمان قولنامه کنند.